7 strategií vedení pro překonávání obtížných časů

Jako vedoucí pracovníci se často setkáváme s náročnými cíli, kdy cesta vpřed je nejasná a výzvy se zdají být paralyzující. Ať už jde o řešení nespolupráce mezi odděleními, transformaci na učící se organizaci nebo rostoucí počet marných pokusů o získání zákazníků, nejistota je součástí cesty.

V takových chvílích si připomeňme: „Nemůžeme sice řídit vítr, ale stále můžeme nastavit plachty.“ Jinak řečeno, i když nedokážeme ovlivnit, co se děje kolem nás, můžeme si vybrat, jak na to reagujeme, vést náš tým a zaměřit se na společný cíl. Protože sami víme, že udržet motivaci v týmu a zajistit posun vpřed je v takovou dobu nesnadné, nabízíme dnes 7 strategií vedení, které mohou pomoci.

Jak vést tým v obtížných časech

Podporujte růstové myšlení

Povzbuzujte svůj tým, aby viděl výzvy jako příležitosti k učení a růstu. Když například čelíte nízkému zájmu zákazníků, zkuste situaci přehodnotit jako příležitost k získání zpětné vazby, změně směru a zlepšení. Růstové myšlení pomáhá týmům vytrvat a otevřít se novým možnostem.

Podněcujte spolupráci mezi členy týmy a týmy samotnými

Spolupráce vede k novým nápadům a lepším řešením. Pravidelné vzájemné schůzky pomáhají sladit cíle a společně čelit sdíleným výzvám, ať už jde o uvedení nového produktu na trh nebo zlepšení vnitřních procesů. Setkávání se s lidmi s jinými zkušenostmi, náhledy a expertízou spojené s pocitem „táhneme za jeden provaz“ podněcuje kreativitu potřebnou k řešení obtížných problémů.

Zůstaňte transparentní a komunikativní

Transparentnost je zásadní, když čelíte nejistotě. Sdílením úspěchů i neúspěchů, ať už při transformaci na učící se organizaci nebo řešení obav zákazníků, budujete důvěru a udržujete všechny „na stejné vlně“. Otevřená komunikace pomáhá udržet nejen srozumitelnost situace pro všechny zúčastněné, ale i morálku.

Rozdělte složité cíle na zvládnutelné úkoly

Když se zabýváte velkými cíli, jako je přechod na učící se organizaci, rozdělte tento proces na menší, akční kroky. Oslavujte malé úspěchy—například zahájení další etapy nebo implementaci osvědčené praktiky do života firmy. Tento přístup a pocit úspěchu podporuje důvěru, že cíl je dosažitelný, a zajišťuje, že pokrok se skutečně děje.

Veďte s empatií

Pochopení toho, jak různé členy týmu ovlivňují výzvy, je zásadní. Empatie vám pomáhá sladit se s vaším týmem, zejména když čelí tlaku z obtížného uvedení produktu na trh nebo překonávání nedorozumění mezi odděleními. Podporující vedení nejen řeší jejich obavy, ale také rozvíjí důvěru a motivaci.

Posilujte svůj tým

Důvěřujte svému týmu, aby převzal odpovědnost za výzvy. Můžete jít třeba cestou zavedení flexibilní pracovní doby, nebo poskytnutím větších pravomocí, například týmu produktového vývoje dáte pravomoc rovnou, bez předchozího projednání s vámi, reagovat na zákaznickou zpětnou vazbu. V každém případě posílením autonomie a svobody rozhodovat o určitých záležitostech podporuje u zkušeného týmu odpovědnost, kreativitu a řešení problémů. A právě toto je zásadní, když cesta vpřed je nejasná.

Udržujte dlouhodobou vizi

V denních shonu je snadné, aby týmy ztratily ze zřetele širší cíl. Připomeňte jim, proč je cíl důležitý—pokud jde o transformaci na učící se organizaci nebo udržení konkurenceschopnosti na trhu. Když týmy chápou „proč“, jsou motivovány překonávat obtíže a zůstat na správné cestě.

Závěrem

Vedení je spojené s nutností přizpůsobit se všem výzvám, které přicházejí. Zmíněné strategie pomáhají překonat obtížné časy, a třeba pomohou i vám.

Pokud máte zájem posunout své manažerské dovednosti na další úroveň, dejte nám vědět. Rádi s vámi budeme spolupracovat na tom, abyste se stali lídrem, který váš tým inspiruje a rozvíjí.

Prozkoumejte naši nabídku kurzů, začtětě se do našich e-booků, nebo si rovnou rezervujte nezávaznou schůzku s koučem.