Jak řešit konflikty v týmu

Jako vedoucí týmu jste to nepochybně zažili—konflikt mezi členy týmu, který může narušit spolupráci a produktivitu. Nic příjemného. Co s tím? Právě na to, jak řešit konflikty v týmu, se podíváme v dnešním příspěvku.

Pamatujte si, že pokud dokážete konflikt dobře řídit, neshoda nemusí být destruktivní. Ve skutečnosti se může stát příležitostí pro růst a rozvoj. Když se různé strany musí dohodnout, často to vyžaduje tvůrčí hledání řešení, a nejednou se objeví varianta, na kterou by tým za běžných podmínek nepřišel.

Jak řešit konflikty mezi členy týmu

Nezapomínejte, že jako vedoucí týmu nastavujete svým jednáním vzor pro ostatní. Když ke konfliktům přistupujeme klidně a snažíme se jeho podstatě porozumět, prezentujeme chování, které chceme vidět i u členů týmu. Nabízíme několik strategií, na které je užitečné, pokud řešíte konflikt v týmu, pamatovat:

OTEVŘENÁ KOMUNIKACE JE NEZBYTNÁ

Musíme vytvořit atmosféru, v níž všichni cítí, že mohou otevřeně vyjádřit své obavy a emoce. Zdůrazněte, že každý názor je cenný a že nikoho ani vy, ani nikdo jiný v týmu, nebude kritizovat za to, že otevřeně sdílí své myšlenky či pocity. Stanovte pravidlo, že když někdo mluví, ostatní naslouchají bez přerušování a snaží se pohledu druhé strany porozumět. Někdy se hodí přivolat facilitátora, nezávislého prostředníka, který s nastavením bezpečného prostředí pomůže.

ŘEŠTE PROBLÉMY VČAS

Když zaznamenáme problém nebo napětí (např. opakované zpoždění, nedorozumění mezi kolegy, nejasnosti ohledně rolí a postupů), musíme jej otevřít. Pokušení jen nad tím mávnout rukou, anebo se snažit problém „zamést pod koberec“, je lákavé. Ale malé frustrace mají tendenci narůstat. Pokud jeden z členů týmu ignoruje pravidla nebo opakovaně nedodržuje termíny, a nikdo to neřeší, povede to k stupňujícímu se napětí v týmu, poškození vzájemných vztahů nebo k poklesu výkonu. Pokud problémy řešíme hned, předejdeme tomu, aby přerostly v něco většího.

ZAMĚŘTE SE NA PROBLÉM, NE NA OSOBU

Když udržíme diskuzi zaměřenou na problém a vyhneme se personalizaci konfliktu, zmírníme tím napětí a udržíme dialog konstruktivní. Místo toho, abyste začali: „TY jsi vždy neorganizovaný a nestíháš termíny,“ zkuste říci: „Poslední dva projekty byly odevzdány po termínu. Jak můžeme společně zajistit, že to příště bude včas?“

PODPORUJTE EMPATII

Povzbuzujte členy týmu, aby se vcítili do situace druhých a zkusili pochopit jejich důvody a emoce. Vyzvěte všechny strany k tomu, aby si vyslechly druhé bez obhajoby svých vlastních postojů. Když tým pochopí, co druhé motivuje a co je za jejich jednáním, konflikt vyřeší snáze. Dokonce rychleji najde řešení, které všichni zúčastnění akceptují.

VYJASNĚTE OČEKÁVÁNÍ

Když každý ví, co je jeho úkol, minimalizujeme tření způsobené překrýváním odpovědností nebo nedorozuměními ohledně toho, kdo za co odpovídá. Jinak hrozí, že někdo neví, co je jeho odpovědnost, a proto to nedělá, nebo si členové týmu přebírají práci navzájem, což vede ke zmatku a frustracím, nebo zbytečnému zdvojení úsilí. Pokud jasně řeknete, že jeden člen týmu je zodpovědný za shromažďování dat a druhý za jejich analýzu, nedojde k situaci, kdy si oba myslí, že mají provést analýzu, nebo naopak, že tento úkol udělá někdo jiný.

Závěrem

Konflikt nemusí být vždy špatný—pokud ho zvládneme správně. Klíčem je, že se zaměříme na konstruktivní řešení. Problémy se otevřeně projednají s cílem najít společný postup, který posílí vzájemnou důvěru a týmovou spolupráci. Když se tým naučí řešit konflikty, stává se soudržnějším, flexibilnějším a připravenějším na budoucí výzvy.

Pokud máte zájem posunout své manažerské dovednosti na další úroveň a naučit se, jak řešit efektivně konflikty v týmu, ozvěte se! Rádi s vámi budeme spolupracovat na tom, abyste se stali lídrem, který váš tým inspiruje a rozvíjí. Více informací zde.