Motivující zpětná vazba: Tajná přísada k rozvoji týmu

Jako vedoucí pracovníci jste nesčetněkrát slyšeli, že zpětná vazba směrem k členům týmu je důležitá. Ale už jste si všimli, že ne každá zpětná vazba přináší výsledky, v které doufáte? Rozdíl v efektu je dán tím, jak zpětnou vazbu podáváme. Zpětná vazba může být jiskrou, která zažehne růst a podpoří výkon, ale musíme ji dokázat poskytnout tak, aby podnítila růst a rozvoj. A to je umění, které vyžaduje praxi a zaměření pozornosti.

Když ovládnete umění poskytnutí zpětné vazby motivujícím způsobem, nejenže zlepšíte výkon—podněcujete tímto způsobem kulturu, kde se lidé cítí ocenění, podporovaní a inspirovaní dávat to nejlepší. Zvýší se angažovanost, produktivita a celková morálka vašeho týmu.

Jak, jako manažer nebo vedoucí týmu, máte postupovat, aby zpětná vazba motivovala lidi v týmu k rozvoji a přehodnocení přístupu? Zde je pár klíčových zásad:

1. Udržujte zpětnou vazbu konstruktivní a povzbuzující

Často se zaměřujeme na to, co je potřeba zlepšit, ale klíčem je rovnováha. I když nepochybně musíme poukázat na oblasti, které má člen týmu rozvíjet, stejně důležité je vyzdvihnout to, co se mu daří. Zpětná vazba podněcuje ochotu členů týmu něco měnit tím, že jim ukáže, že něco již zvládají a vedoucí pracovník si toho všiml a oceňuje to. Navíc roli hraje i způsob, jak zpětnou vazbu sdělujeme. Z celé naší komunikace – z postoje, držení těla, očního kontaktu, tónu řeči i slov, která volíme, – musí být patrné, že chceme tím, co říkáme, druhé straně pomoci, že nám na druhé osobě a jejím úspěchu záleží a že vnímáme její/jeho potenciál k rozvoji.

2. Buďte konkrétní a zaměřte se na akci

Obecná zpětná vazba jako „dobrá práce“ nemá dlouhodobý účinek. Chceme-li skutečně motivovat, musíme být konkrétní: „Podle mého názoru byla tvoje prezentace srozumitelná. Styl, kterým jsi ji přednesl, byl poutavý, obzvlášť ta část, kde jsi vysvětloval tržní trendy. Tuto energii si uchovej i na příští prezentaci!“ Rady zaměřené na akci, tj. co začít dělat, co dělat jinak, nebo co přestat dělat, ukazují týmu jasnou cestu kupředu a jasně demonstrují, že si pozorně jednání druhého všímáte.

3. Dávejte zpětnou vazbu pravidelně

Zpětná vazba by měla být součástí naší běžné komunikace, nejen něčím, co se řeší během formálních hodnocení. Když zpětnou vazbu poskytujeme pravidelně, stává se normální a očekávanou součástí rozvoje týmu—a ne zdrojem stresu. Tato pravidelnost také signalizuje, že nám na růstu týmu záleží.

4. Poskytněte zpětnou vazbu co nejdříve

Načasování je důležité. Zpětná vazba je nejúčinnější, když ji poskytneme co nejdříve k situaci, na kterou se vztahuje. Čerstvé zážitky jsou v hlavách lidí živé, a proto se na ně mohou lépe zaměřit. Proto nečekejme příliš dlouho, než zpětnou vazbu poskytneme. Rychlá reakce navíc posiluje důvěru, protože ukazuje, že nám na vývoji našeho týmu záleží teď a stále, nejen jednou za rok.

5. Buďte otevření naslouchat

Zpětná vazba je obousměrná. Pokud chceme poskytovat motivační zpětnou vazbu, ujistěme se, že se náš tým cítí pohodlně, když má dát zpětnou vazbu i nám. Potřebujeme mít v týmu atmosféru, v níž se naši lidé nebojí říct, co od nás potřebují jinak a jak konkrétně. Navíc musí vidět, že jejich podněty bereme vážně a pracujeme na sobě. Právě toto je cesta, jak budovat důvěru a vytvářet kulturu neustálého zlepšování.

Závěrem

Pokud máte zájem posunout své manažerské dovednosti na další úroveň a naučit se, jak poskytovat skutečně efektivní motivační zpětnou vazbu, ozvěte se! Rádi s vámi budeme spolupracovat na tom, abyste se stali lídrem, kterého váš tým potřebuje. Společně můžeme vytvořit prostředí, kde zpětná vazba podněcuje růst a úspěch.

Jste připraveni naplnit plný potenciál svého týmu? Kontaktujte nás! Více informací zde.