Bez důvěry tým nikdy nedosáhne svého plného potenciálu. Pokud v týmu chybí přesvědčení, že se na druhé můžeme spolehnout, že ostatní členové budou jednat upřímně a s dobrými úmysly, že spolehlivě udělají svou práci, bude se tým neustále potýkat s překážkami, a i jeho výsledky budou váznout. Důvěra je totiž základním stavebním kamenem úspěšné spolupráce. Když je v týmu důvěra, roste angažovanost členů týmu, snižuje se jejich stresová zátěž, a navíc tato atmosféra podněcuje inovace a hledání řešení.
Bohužel důvěra nevzniká přes noc a většinou vyžaduje cílené úsilí. Níže přinášíme pár tipů, jak v týmu kulturu důvěry vytvořit.
1. Buďte příkladem
Váš tým sleduje všechno, co děláte. Všimne si, zda dodržíte své sliby, jestli přiznáte chyby a jak reagujete na výzvy a nečekané události.
2. Podporujte otevřenost
Stalo se někdy, že člen týmu zaváhal, jestli vám má dát zpětnou vazbu nebo vyjádřit své obavy? Toto bývá známkou nedostatku důvěry. Když váš tým ví, že může mluvit upřímně a bez obav i o těžších tématech, jeho důvěra ve vás je výrazně větší.
3. Dejte týmu důvěru a autonomii
Mikromanagement, kontrola všech detailů a maličkostí a neustálá snaha mít každou drobnost pod dohledem, vysílá vašim lidem jasný signál – nevěříte jim. Tak proč by měli věřit oni vám? Jak řekl už Lao Tzu „Kdo dostatečně nedůvěřuje, tomu se nedůvěřuje.“ Chcete-li podpořit atmosféru důvěry, dejte svému týmu dostatečnou míru svobody rozhodovat a jednat.
4. Buďte předvídatelní
Pokud jste ve svých rozhodnutích konzistentní, lidé vědí, co mohou od vás očekávat, a vytváříte tak stabilní prostředí. A stabilita umožňuje růst důvěry. Zejména pokud si členové týmu spojí vaši předvídatelnost se spravedlností a férovostí.
5. Podporujte kulturu spolupráce
Tým, který spolupracuje, je tým, který si důvěřuje. Podporujte své členy, aby sdíleli nápady, žádali se vzájemně o pomoc a podporovali se navzájem. Nejde jen o to, abyste je vedli vy—jde také o to, aby se naučili důvěřovat jeden druhému.
Závěrem
Důvěra je klíčem k úspěchu týmu. Bez ní členové nemohou spoléhat na upřímnost a spolehlivost ostatních, což vede k překážkám a slabším výsledkům. Naopak, důvěra podporuje angažovanost, snižuje stres a otevírá prostor pro inovace a efektivní spolupráci.
Pokud je budování důvěry ve vašem týmu něco, co vás zajímá, rádi s vámi budeme spolupracovat. Pomůžeme vám rozvinout styl vedení, vytvořit důvěrnější a soudržnější prostředí a dosahovat excelentních výsledků. Neváhejte nás kontaktovat! Více informací zde.