Efektivní týmová komunikace

Pro vedoucí týmu je efektivní komunikace jedním z nejdůležitějších nástrojů. Je to způsob, jak sladit tým s vizí, podpořit spolupráci v týmu a jak zajistit přijetí odpovědnosti za svěřený úkol. Navzdory tomu se podstata sdělení vedoucího často „ztrácí v překladu“, což vede ke zmatkům a neefektivitě. Zkrátka jasná a srozumitelná komunikace s týmem není jen nějaká měkká dovednost – je to nezbytná ingredience pro úspěch. Krásně tuto skutečnost ilustruje citát od George Bernarda Shawa: „Největším problémem komunikace je iluze, že proběhla.“

Efektivní komunikace je důležitá

Nenechte pochopení toho, co chcete týmu sdělit, na náhodě a mimo vaši kontrolu. Osvědčují se mimo jiné následující strategie:

1. Buďte konkrétní a srozumitelní

Srozumitelnost a konkrétnost jsou klíčem. Namísto „Musíme tento proces co nejdříve zlepšit,“ zkuste: „Pojďme se v průběhu příštího měsíce zaměřit na snížení doby odezvy na e-mail zákazníka z 48 na 24 hodin.“
Konkrétnost eliminuje prostor pro chybné interpretace a podněcuje k tvorbě jasného akčního plánu.

2. Zvolte správný kanál

Ne každá zpráva potřebuje schůzku, a ne každá drobnost patří do e-mailu. Například:

  • Použijte e-mail pro detailní pokyny.
  • Využijte chat pro rychlé ujasnění si drobnějších detailů.
  • Schůzky si nechte na diskuse, které vyžadují spolupráci nebo strategická rozhodnutí.

3. Nejen tým informujte, zapojte jej

Ticho neznamená, že všichni rozumí nebo souhlasí. Povzbuzujte interakci a vyzvěte k reakci. A i neverbálně naznačte, že na reakci čekáte. Počítejte v duchu do 6. Pokud reakce nepřijde, výzvu opakujte.

4. Klíčová sdělení opakujte

Na konci schůzky, porady nebo prezentace shrňte, co je klíčové: „Abychom si to shrnuli, zaměříme se na A, B a C a příští týden si ověříme pokrok.“

Opakování není zbytečnost – je to posilování vzkazu a snižování rizika chybné interpretace.

5. Přizpůsobte svůj přístup

Ne každý zpracovává informace stejným způsobem. Zatímco někteří ocení stručné shrnutí v bodech, jiní mohou potřebovat vizuální pomůcky, konkrétní příklady nebo slovní vysvětlení. Experimentujte a zjistěte, co na členy vašeho týmu funguje nejlíp.

Efektivní komunikace je pro fungování týmu důležitá. Pokud máte zájem tuto svou dovednost posunout na další úroveň, kontaktujte nás. Rádi s vámi budeme spolupracovat na tom, abyste se stali lídrem, který váš tým inspiruje, rozvíjí a vede k překonávání očekávání.

Prozkoumejte naši nabídku kurzů, začtětě se do našich e-booků, nebo si rovnou rezervujte nezávaznou schůzku s koučem.