Jako týmoví lídři zastáváme řadu rolí. Jednou z nejdůležitějších je být srozumitelným a sebevědomým zprostředkovatelem zpráv. A k této roli potřebujeme zvládnout úspěšné vystupování na veřejnosti. Ať už jde o prezentaci, vedení porady, nebo proslov k týmu, efektivní osvojení si této role může podnítit důvěru členů týmu, posílit vzájemnou spolupráci a přinést kýžené výsledky. Dnes se podíváme na to, jak tuto klíčovou dovednost zdokonalit.
Strategie pro skvělé vystupování na veřejnosti
Zvládání vystupování na veřejnosti není něco, co by nešlo naučit či rozvinout. Jak na to? Zde je 5 osvědčených strategií, jak posunout své veřejné vystupování na novou úroveň:
Na proslov se připravte
Zní to jako samozřejmost, ale ruku na srdce: Kdo to skutečně dělá? Do poslední chvíle pilujeme prezentaci v PowerPointu, a na to, abychom si ji i zkusili říct, už nezbývá čas. Bohužel tento přístup má své následky: Nevíme, jaké je klíčové sdělení, jsme nervózní a nejistí. Ideální je samozřejmě si proslov několikrát vyzkoušet, nahrát si jej třeba na mobilní telefon, trénovat před kolegy, nebo před zrcadlem. Když to skutečně kvůli časovému presu nejde, tak se aspoň na chvilku zastavte, ujasněte si myšlenky a cíl projevu.
Zjednodušte a strukturovaně sdělujte svůj obsah
Veřejné vystupování je jako vyprávění příběhů. Váš tým nepotřebuje jen data a upřímně, zahltit tým daty a informacemi, ničemu nepomůže. Členové týmu potřebují, aby sdělení porozuměli a viděli spojitost se svou prací, úkoly či životem. Zkuste sdělení co nejvíce zjednodušit a přiblížit na příkladech, přirovnáních a osobních zkušenostech. Můžete použít obrázky nebo názorné ukázky. Dejte sdělení také srozumitelnou strukturu, klíčové body zdůrazněte a pro jistotu zopakujte.
Mějte na paměti neverbální komunikaci
Pamatujte si, že posluchači vnímají nejen vaše slova, ale i to, jak se u toho tváříte, jak stojíte, jaká gesta používáte. Stůjte vzpřímeně, udržujte s členy týmu oční kontakt a gesta slaďte s vašimi slovy. Používejte variace v tónu hlasu k zdůraznění důležitých bodů—monotónní projev nikoho nezaujme ani nemotivuje. Po důležité myšlence se na chvilku odmlčte a dejte svému sdělení prostor zapůsobit.
Zapojte své publikum
Nejlepší lídři nemluví na své týmy, ale s nimi. Ptejte se jich na názory a zkušenosti. Použijte hlasování. Vyzvěte k otázkám a zpětné vazbě. Oslovte členy týmu jménem. Všímejte si reakcí publika a přizpůsobte se jim – například tónem hlasu, tempem, odmlkou.
Jděte do toho, zlepšíte se praxí
I zkušení lídři pociťují v některých chvílích nervozitu – to je normální. Zklidněte se pomalým dýcháním, představte si, že nemluvíte k davu, ale k jednomu člověku, a jděte do toho. Praxe je v tomto ohledu nepostradatelná. Každá prezentace je příležitost k učení. Po proslovu požádejte o zpětnou vazbu, zhlédněte nahrávku a analyzujte si, co příště udělat jinak, všímejte si prezentování jiných. Učte se se zkušeností svých i jiných. A vzpomeňte si na citát známého řečníka, podnikatele a spisovatele Setha Godina: „Pokud vás to děsí, je možná dobré to zkusit.“
Závěrem
Vystupování na veřejnosti není jen o tom zapůsobit na publikum—je to o inspiraci týmu. Pokud jako vedoucí sdělujeme informace srozumitelně a sebevědomě, budujeme silnější vztahy a posilujeme důvěru v týmu.
Pokud máte zájem posunout své manažerské dovednosti na další úroveň, kontaktujte nás. Rádi s vámi budeme spolupracovat na tom, abyste se stali lídrem, který váš tým inspiruje, rozvíjí a vede k překonávání očekávání.
Prozkoumejte naši nabídku kurzů, začtětě se do našich e-booků, nebo si rovnou rezervujte nezávaznou schůzku s koučem.