Buďme upřímní: vést tým znamená čas od času čelit náročným rozhovorům. Obtížné rozhovory, ať už jde o řešení problémů s docházkou nebo pracovní morálkou, kritickou zpětnou vazbu ohledně nedostatečného výkonu, řešení konfliktů mezi kolegy, projednávání změn v pracovních povinnostech nebo vymezování toho, co je přijatelné a co není, testují naši dovednost vedení. Pokud však k těmto rozhovorům přistoupíme správně, mohou být cenným nástrojem pro posílení důvěry, zlepšení výkonu a růst celého týmu.
Jak na obtížné rozhovory
Čeká vás náročný rozhovor s členem týmu? Zkuste otestovat následující strategie. Mají potenciál proměnit obtížné rozhovory v příležitosti pro společný posun:
Ujasněte si cíl
Jděte do rozhovoru s jasným cílem. Jakého výsledku chcete dosáhnout? Pokud jsme si vědomi našeho záměru, pomůže nám to udržet se na správné cestě a sníží riziko, že se diskuse vydá špatným směrem.
Zvolte správný čas
Načasování má větší význam, než si často myslíme. Vyhněte se řešení těžkých témat v situacích, kdy je jeden z vás ve stresu nebo spěchá. Dobře zvolený okamžik ukazuje respekt a vytváří prostor pro otevřený dialog.
Zkuste porozumět perspektivě druhého
Pozorně poslouchejte a pamatujte na empatii. Empatie je mocný nástroj pro budování důvěry a podněcování otevřené komunikace. Když se členové týmu cítí vyslechnuti, ochotněji také sami naslouchají.
Používejte „já“ tvrzení
Rámování zpětné vazby pomocí prohlášení „já“ místo „ty“ pomáhá udržet rozhovor konstruktivní. Například použijte „Všiml/a jsem si, že…“ místo „Udělal/a jste…“. Takto formulované „já“ tvrzení podporuje spolupráci. Snižuje totiž u druhého obranný postoj, tedy pocit, že byl obviněný a musí se hájit.
Buďte jasní a konkrétní
Vágní zpětná vazba vytváří zmatek a frustraci. Ujistěte se, že se zaměřujete na konkrétní chování nebo situace, namísto obecných prohlášení. Srozumitelnost usnadňuje členovi týmu pochopení a s větší pravděpodobností povede ke konstruktivní reakci.
Zůstaňte klidní a vyrovnaní
V náročných rozhovorech mohou emoce stoupat. U jednoho z vás se například může objevit pocit ohrožení, nespravedlnosti, zklamání, hněvu, smutku, nejistoty, úzkosti či frustrace. V takovém případě musíme zachovat klid. Pokud se situace vyhrotí, je v pořádku navrhnout krátkou pauzu, abyste „rozdýchali emoce“ a udrželi rozhovor konstruktivní a vzájemně respektující.
Spolupracujte na řešení
Zapojte druhého do hledání řešení. Položením otázek, jako například „Jak si myslíte, že to můžeme zlepšit do budoucna?“, „Jak můžeme společně zajistit, že se podobné problémy nebudou opakovat?“ nebo „Jak bychom mohli tuto situaci vyřešit?“, vybízíme druhého k odpovědnosti a spolupráci.
Závěrem
Obtížné rozhovory nemusí být momenty, kterým se máme vyhýbat nebo se jich obávat. Právě naopak – zaměříme-li se na srozumitelnost, empatií a odhodlání vést je konstruktivně, stávají se příležitostmi k rozvoji a posílení našeho týmu i samotného pracovního prostředí. Dobře zvládnutý otevřený rozhovor může přinést nové perspektivy, posílit důvěru a podpořit pozitivní změny v chování a výkonu.
Pokud máte zájem posunout své manažerské dovednosti na další úroveň, kontaktujte nás. Rádi s vámi budeme spolupracovat na tom, abyste se stali lídrem, který váš tým inspiruje, rozvíjí a vede k překonávání očekávání.
Prozkoumejte naši nabídku kurzů, začtětě se do našich e-booků, nebo si rovnou rezervujte nezávaznou schůzku s koučem.