7 pravidel pro podporu komunikace v týmu

Emma Thompson kdysi řekla: „Zdá se, že jakýkoli problém v rodině, ať už velký nebo malý, vždy začíná špatnou komunikací. Někdo neposlouchá.“ Zajímavé je, že podcenění komunikace bývá příčinou mnoha problémů nejen v rodině, ale i v organizaci a každém týmu. Špatně předané informace, nejasná očekávání nebo chybějící zpětná vazba mohou oslabit tým a zpomalit pokrok. Naopak dostatečná, jasná a obousměrná komunikace je základem důvěry, sladění a úspěchu.

„Zdá se, že jakýkoli problém v rodině, ať už velký nebo malý, vždy začíná špatnou komunikací. Někdo neposlouchá.“ 
Emma Thompson

Strategie pro zlepšení komunikace v týmu

Chcete snížit riziko problémů a zapracovat na komunikaci ve vašem týmu? Tady je sedm strategií, které mohou přinést skutečnou pozitivní změnu:

Zaveďte pravidelné schůzky týmu

Organizujte pravidelné týmové schůzky, kde se členové mohou podělit o své nápady, pokrok a výzvy. To pomáhá udržet všechny na stejné vlně.

Buďte v komunikaci přímočaří a struční

Zkraťte dlouhá sdělení a k hlavní myšlence se dostaňte co nejdříve. Použijte jednoduchý jazyk, ve složitých formulacích se tým ztratí.

Vysvětlujte souvislosti

Stanovte jasné cíle a očekávání pro každý projekt. Objasněte také jeho přínos. Pokud tým chápe, jak jeho práce přispívá k dosažení firemních cílů, je k práci na úkolu více motivován.

Podporujte otevřený dialog

Vytvořte bezpečné prostředí, kde jsou otázky a zpětná vazba vítány. Například na začátku porady řekněte: „Uvítám všechny vaše nápady a připomínky. Kdykoli vás něco napadne, prosím, ozvěte se.“  Otevřená komunikace pomáhá rychle řešit problémy a podporuje důvěru v týmu.

Naslouchejte aktivně

Aktivní naslouchání ukazuje, že skutečně vnímáte potřeby a obavy svého týmu. Než odpovíte na otázku či připomínku, zopakujte její klíčové body nebo otázku parafrázujte, abyste si ověřili, že jste jí správně porozuměli.

Flexibilně přizpůsobujte způsob komunikace

Každý člen týmu má jedinečné preference pro komunikaci. Někteří pravděpodobně mají radši písemné informace, jiní dávají přednost osobnímu setkání. Berte to do úvahy a zvažte, co bude vzhledem k okolnostem nejužitečnější – rychlé osobní setkání, telefonát nebo e-mail?

Řešte konflikty v týmu

Názorové rozpory jsou nevyhnutelné. Musíte je řešit rychle, konstruktivně a s respektem. Uznejte, že konflikt existuje. Zaměřte se na nalezení společného cíle. Povzbuďte obě strany, aby aktivně naslouchaly jedna druhé. Pomozte jim najít řešení, které bude pro všechny přijatelné.

Závěrem

Efektivní komunikace je víc než jen výměna informací – je to základ silného a výkonného týmu. Podpora komunikace v týmu tak patří ke klíčovým manažerským dovednostem.

Pokud máte zájem posunout své manažerské dovednosti na další úroveň, kontaktujte nás. Rádi s vámi budeme spolupracovat na tom, abyste se stali lídrem, který váš tým inspiruje, rozvíjí a vede k překonávání očekávání.

Prozkoumejte naši nabídku kurzů, začtětě se do našich e-booků, nebo si rovnou rezervujte nezávaznou schůzku s koučem.