Od lídrů se očekává, že budou inspirovat, vést a vytvářet prostředí, které podporuje kreativitu, tvorbu nápadů a hledání efektivních řešení. Takové prostředí ale vyžaduje, aby se členové týmu mimo jiné cítili vyslyšeni a oceněni. Jak toho docílit? Musíme ovládnout umění, kterému se říká aktivní naslouchání.
Aktivní naslouchání znamená mnohem víc než jen slyšet slova, která druhý říká. Jde o pochopení, uznání emocí druhého a otevřenou komunikaci. Aktivním nasloucháním ukazujeme druhému respekt a zájem o jeho názory. Díky tomu se lidé nebojí vyjádřit své myšlenky a nápady. Proto aktivní naslouchání vede k lepší spolupráci a kreativitě, umožňuje předejít nedorozuměním a snižuje pravděpodobnost konfliktů. V případě, že konflikt nastane, právě aktivní naslouchání napomáhá jeho efektivnímu řešení.
Tipy pro aktivní naslouchání
Zajímá vás, jak dovednost aktivního naslouchání u sebe rozvinout? Zde je několik tipů, které můžete začít praktikovat:
Buďte plně přítomní
Odložte mobilní telefon, zavřete aplikace na počítači a minimalizujte další rušivé vlivy, které by mohly odvádět vaši pozornost. Natočte se tělem k druhému a navažte s ním oční kontakt.
Používejte neverbální projevy
Přikývnutím, nakloněním směrem k mluvčímu nebo udržováním očního kontaktu dáváme najevo, že jsme zapojeni a zajímáme se. Vaše mimika by měla odrážet emoce a reakce na to, co slyšíte. Úsměv, zamračení nebo zvednuté obočí dodají vašim reakcím autenticitu a demonstrují, že jste emocionálně zapojeni.
Nepřerušujte
Nejednou je lákavé skočit druhému do řeči a okamžitě navrhnout řešení. Přerušení druhého ale může vést k neúplnému porozumění tomu, co chtěl říci. Když necháte zaměstnance sdělit celý příběh, máte větší šanci pochopit celkový kontext a nuance jeho sdělení. Člen týmu se navíc cítí více respektován.
Parafrázujte a shrnujte
Potvrďte, že jste porozuměli. Třeba vlastními slovy přeformulujete, co jste slyšeli – například „Jestli tomu dobře rozumím, říkáte, že…“. Nebo shrňte klíčové myšlenky řečeného. Například „Když to shrnu, podstatné jsou pro vás tyto tři body: …“. Svůj závěr si pak ověřte, například otázkou „Je to tak?“.
Pokládejte otevřené otázky
Podněcujte další diskusi otázkami, které vedou k hlubším vhledům. Zkuste třeba tyto: „Můžete mi o tom, říct víc?“, „Co si myslíte, že by mohlo být řešením?“, „Jaké máš obavy ohledně této situace?“, „Co bys chtěla, aby se změnilo?“, „Co tě na této situaci nejvíce trápí?”
Projevte empatii
Dejte najevo, že rozumíte a vážíte si jejich pohledu, i když se může lišit od vašeho. Už jednoduché „Chápu, proč je to pro vás důležité“, „To musí být náročné.“, nebo „Je mi líto, že to prožíváš.“ vytváří pocit porozumění.
Využijte ticho
Ticho může být silné. Umožňuje druhé osobě přemýšlet o tom, co chce říct, a formulovat své myšlenky bez pocitu spěchu. Tichem dáte najevo, že nasloucháte a respektujete potřebu času u druhé osoby. To může povzbudit mluvčího k otevřenějšímu sdílení svých pocitů a myšlenek. Navíc když dáte prostor tichu, můžete lépe vnímat neverbální signály a emoce druhé osoby. To vám umožní lépe se vcítit do jejích pocitů a reagovat s větší empatií.
Závěrem
Osvojení popsaných strategií vám pomůže nejen slyšet, ale skutečně naslouchat, budovat důvěru a podporovat váš tým, aby dosáhl svého plného potenciálu. Jak řekl Ralph G. Nichols: „Nejzákladnější ze všech lidských potřeb je potřeba porozumět a být pochopen. Nejlepším způsobem, jak lidem porozumět, je naslouchat jim.“
Pokud máte zájem posunout své manažerské dovednosti na další úroveň, kontaktujte nás. Rádi s vedoucími týmů spolupracujeme na tom, aby se stali lídry, kteří své týmy inspirují, rozvíjí a vedou k excelentním výsledkům.
Prozkoumejte naši nabídku kurzů, začtětě se do našich e-booků, nebo si rovnou rezervujte nezávaznou schůzku s koučem.