Vyvážení empatie a autority: Klíč k efektivnímu vedení

Jednou z pravděpodobných výzev, kterým jako manažer čelíte, je nalezení rovnováhy mezi empatií a autoritou. Obojí je pro efektivní vedení nezbytné, byť by se mohlo někomu zdát, že se vylučují.

Autorita zajišťuje strukturu. Zahrnuje stanovení jasných očekávání, rozhodování a vedení týmu k odpovědnosti. Na druhou stranu empatie vám umožní navázat kontakt s týmem, pochopit jeho potřeby, obavy a motivace. Podporuje důvěru a vytváří zdravé pracovní prostředí. Jinak řečeno, na vedoucí pozici musíte být jak chápaví, tak rozhodní. Potřebujete totiž, aby vám tým věřil, lidé v něm se cítili psychicky v bezpečí, ale zároveň aby vás tým respektoval a podával výkon. Když váš tým ví, že vám záleží na jednotlivých členech a vztazích mezi členy týmu, a zároveň vám důvěřuje, že dokážete udělat těžká rozhodnutí, s větší pravděpodobností se aktivně zapojí do dosahování firemních cílů, bude motivovaný a produktivní.

Jak ale najít správný poměr mezi těmito přístupy? Přinášíme pár tipů, jak na to.

1. Naslouchejte s empatií

V každodenních interakcích s členy svého týmu projevujte empatii – buďte přístupní, aktivně naslouchejte a projevujte skutečný zájem o pracovní pohodu svého týmu. Když za vámi člen týmu přijde s obavou nebo návrhem, věnujte čas tomu, abyste pochopili jeho perspektivu. Neznamená to, že musíte nutně souhlasit se vším, co říká, ale trpělivým nasloucháním ukazujete, že si jeho podnětu vážíte a chcete porozumět jeho úhlu pohledu.

2. Nastavte jasná očekávání

Být empatický neznamená, že si lidé mohou dělat cokoliv si zamanou a že jim vedoucí musí vždy ustoupit. Je důležité sdělit svá očekávání hned na začátku a stanovit jasné hranice. Dejte svému týmu jasně najevo, kdy je možnost vyjednávat a kdy ne. Obvykle je prostor pro vyjednávání omezený ohledně dodržování termínů, standardů kvality nebo pravidel jednání.

3. Podporujte otevřenou komunikaci

Vytvořte svému týmu bezpečný prostor pro sdílení myšlenek, obav a zpětné vazby. Tím podpoříte kulturu důvěry a respektu, což jsou základní součásti empatického vedení. Transparentně informujte o svých rozhodnutích a myšlenkovém procesu, který za nimi stojí. Když váš tým pochopí, proč jste učinili určité rozhodnutí, pak, i když s ním plně nesouhlasí, ho bude s větší pravděpodobností respektovat.

4. Rozhodujte v zájmu organizace

Když přijde čas na prosazování pravidel nebo přijímání těžkých rozhodnutí, buďte pevní, ale spravedliví. Zvažujte, co je v nejlepším zájmu týmu a organizace. Problémy řešte okamžitě, zjistěte, co se stalo a rozhodněte o nápravných opatřeních.

Pokud například někdo bojuje s pracovní zátěží v souvislosti s rodinnými problémy, můžete vyjádřit empatii tím, že uznáte jeho problém a nabídnete mu dočasnou podporu. Zároveň však stanovíte jasná očekávání ohledně výkonu a najdete dlouhodobá řešení, která budou v souladu s cíli týmu.

5. Přiznejte chybu a omluvte se

Pokud jste ve svých rozhodnutích či ve svém jednání udělali chybu, přiznejte ji. Nesnažte se své selhání hodit někoho jiného, „zamést chybu pod koberec“ a předstírat, že se nic nestalo, nebo ji donekonečna obhajovat. Z chyby se poučte. Někdy se hodí naše chyba i jako zdroj ponaučení pro druhé. Pokud je to i tento případ, určitě ji tak využijte. Pokud jste svou chybou někomu ublížili, omluvte se. Omluvou projevíte jak pokoru, tak vnitřní sílu. Paradoxně, ač si někteří vedoucí myslí, že přiznáním chyby či omluvou podkopou svou autoritu, opak je pravdou.

6. Podpořte členy svého týmu v rozvoji

Vaším úkolem jako vedoucího není pouze řídit – vaším úkolem je také rozvíjet tým a jeho členy. Nabídněte členům svého týmu mentoring a koučink, abyste jim pomohli růst. Využijte svou autoritu, abyste je nasměrovali na žádoucí cestu, a svou empatii, abyste je na této cestě podpořili. Podpora samostatnosti a odpovědnosti posiluje nejen váš tým, ale i vaši autoritu.

7. Přizpůsobte svůj přístup individuálním potřebám

Každý člen týmu je jedinečný a to, co funguje u jednoho, nemusí fungovat u druhého. Uvědomte si různé osobnosti a styly práce ve vašem týmu a buďte ve svém přístupu flexibilní. Někteří mohou potřebovat více svobody, jiní více empatické podpory, zatímco další potřebují jasné a přímé pokyny. Přizpůsobení stylu vedení individuálním potřebám vám pomůže navázat kontakt s týmem na osobní úrovni a zároveň si zachovat autoritu potřebnou k vedení ke společným cílům. Pokud si nejste jistí, jaký styl vedení konkrétní člen týmu potřebuje, zeptejte se jej.

Závěrem

Vyvážení empatie a autority znamená, že jste vedoucím, který je chápavý a zároveň rozhodný. Ačkoliv většina z nás více inklinuje k jednomu z těchto přístupů, pro efektivní vedení jsou zapotřebí oba. Jejich vhodná kombinace vede k motivovanějšímu, angažovanějšímu a produktivnějšímu týmu, než když používáte jen jeden z nich. K rozvinutí vyváženého stylu vedení, může být přínosná spolupráce s koučem.

Pokud chcete rozvinout svůj styl vedení tak, aby vhodně vyvažoval empatii a autoritu, kontaktujte nás. Společně najdeme cestu, jak posílit vaše dovednosti, a pomůžeme vám dosáhnout ještě lepších výsledků. Mimo jiné můžete navázat spolupráci s Janou, naším koučem.