Jak vést příkladem a inspirovat tým k excelenci

Respekt členů týmu k vám, ač jste na manažerské pozici, není automatický. Musíte si jej získat. Jak? Jedním z podstatných kroků je vést příkladem. Vaše chování, hodnoty a rozhodnutí totiž mají přímý dopad na to, jak zaměstnanci přemýšlí, jednají a přistupují k pracovním úkolům. Tento dopad není většinou patrný ze dne na den. Vkrádá se postupně, ale po pár vašich měsících v čele týmu se už zakořenil, a budete-li se dobře dívat, uvědomíte si jej. V ten okamžik se můžete rozhodnout, zda jej chcete podpořit, nebo zavčasu začít měnit.

Pokud inspirujete tým svým přístupem k dosahování vynikajících výsledků, gratulujeme. Co když se vám to zatím ale příliš nedaří? V tom případě nabízíme inspiraci v dnešním příspěvku.

 1. Dbejte na integritu a transparentnost

Integrita znamená jednat v souladu s hodnotami a zásadami, které hlásáme. Podstata spočívá v tom, že jsme upřímní, féroví a důvěryhodní ve všech situacích. Dokonce i v takových, kdy je to obtížné nebo nikdo jiný nás a naše jednání v daný okamžik nevidí. Transparentnost znamená být otevřený a upřímný ve svém jednání a komunikaci, umožnit druhým vědět, co, jak a proč se děje. Je to o tom sdílet informace jasně a pravdivě.

Pokud jednáte s integritou a jste transparentní, posilujete důvěru lidí ve vaše vedení. Zaměstnanci totiž vědí, co očekávat. To přispívá k pocitu bezpečí a stability, který je pro ně velmi důležitý. Navíc se cítí více zapojeni.

 2. Ukazujte oddanost a nasazení

Oddanost znamená být plně věrný svým cílům, úkolům nebo lidem a nepouštět je ze zřetele při rozhodování a jednání. Nasazení spočívá v tom, že děláte věci naplno a s velkým zápalem. V kombinaci tyto kvality mimo jiné znamenají, že do práce přicházíte včas, pracujte efektivně, se vztyčenou hlavou čelíte výzvám, snažíte se překonat očekávání klientů a pomáháte lidem ve vašem týmu růst. Když lidé vidí, že jste oddáni firmě, svým úkolům, myslíte na potřeby zákazníků i členů vašeho týmu a neustupujete před výzvami, následují vás.

 3. Udržujte pozitivní postoj

Optimismus má obrovský vliv na morálku týmu. Udržujte pozitivní přístup, i když se věci nedaří podle plánu. Povzbuzujte svůj tým a oceňujte jeho úsilí, a dělejte to často. Soustřeďte se na hledání řešení místo zdůrazňování problémů či snahy za každou cenu najít viníka a „zadupat jej do země“. Váš tým pak bude na úkoly, co jsou před ním, reagovat s větším nadšením a odhodláním.

 4. Neustále se učte a rozvíjejte

Svět se mění a úspěšní manažeři se mění s ním. Buďte příkladem tím, že budete neustále hledat nové znalosti a dovednosti. Žádejte o zpětnou vazbu a vnímejte ji. Využívejte ji ke svému růstu. Když váš tým uvidí, že jste odhodláni se zlepšovat, bude vás následovat.

 5. Komunikujte efektivně

Efektivní komunikace znamená, že se vyjádříte natolik srozumitelně, že druhá strana přesně pochopí, co chcete říct. Zároveň to ale znamená umět dobře naslouchat, abyste správně porozuměli tomu, co vám říkají ostatní.

Mějte na mysli, že ne každý má stejný přístup k informacím nebo stejný zájem o danou oblast. Místo toho, abyste předpokládali, co ostatní vědí, raději se ptejte. Ověřte si, že druhá strana porozuměla tomu, co jste jí chtěli říct. Zároveň respektujte svého komunikačního partnera, i když nemá tolik titulů či takovou míru zkušeností jako vy. Jasně demonstrujte, že chcete myšlenkám druhého skutečně porozumět.

 6. Projevujte empatii a laskavost

Empatie znamená umět se vcítit do pocitů a potřeb druhých lidí, tedy rozumět tomu, jak se cítí a co prožívají. Laskavost je o tom, že jsme k ostatním milí a ohleduplní, pomáháme jim, když to potřebují.

Myslete na to, že každý člen týmu má své jedinečné potřeby a životní výzvy – co pro někoho může být maličkost, pro druhého může být velký krok z komfortní zóny. Buďte ke svým lidem empatičtí a nabídněte podporu, když je to potřeba. Pokud prokážete skutečný zájem o potřeby svého týmu, vytvoříte silnější a loajálnější pracovní vztahy.

 7. Podporujte týmovou práci

Úspěch nevzniká v izolaci. Podporujte spolupráci a aktivně se zapojujte do týmových aktivit. Když sdílíte své znalosti a podporujete ostatní, posilujete týmového ducha a vytváříte prostředí, kde každý cítí, že přispívá k celkovému úspěchu.

 8. Přizpůsobujte se změnám

Přizpůsobovat se změnám znamená umět reagovat na nové situace, podmínky nebo výzvy tím, že změníte své chování, přístup nebo plány. Svět se neustále mění a věci se mohou vyvíjet jinak, než jsme plánovali. Když se umíte přizpůsobit, můžete lépe zvládat nečekané situace, využívat nové příležitosti a udržet se na správné cestě, i když se okolnosti změní. Ukažte svému týmu, jak přijímat změny a využívat je jako příležitosti k růstu. Inspiruje ostatní, aby se nebáli nových výzev.

9. Udržujte rovnováhu mezi prací a soukromým životem

Rovnováha mezi prací a soukromým životem znamená, že si dokážete najít čas na práci i na odpočinek a věci, které vás baví nebo jsou pro vás důležité mimo práci, jako je rodina, přátelé nebo koníčky. Jednoduše řečeno, dokážete si užívat života i mimo práci. Mějte na paměti, že i nepracovní aktivity jsou důležité, a povzbuzujte členy týmu, aby věnovali čas i soukromí. Snížíte u nich riziko vyhoření.

 10. Oslavujte úspěchy a učte se z neúspěchů

Pravidelně oceňujte úspěchy svého týmu. A když se věci nevydaří, použijte tyto zkušenosti jako příležitost k učení. Ochota přiznat chyby a vzít za ně zodpovědnost ukazuje ostatním, že selhání je součástí růstu i to, že je důležité se z chyb učit. A právě toto je nezbytnou ingrediencí v pracovní atmosféře, pokud lidé mají být ochotní riskovat, inovovat a zkoušet nové věci.

Závěrem

Vést příkladem znamená být tím, kým chcete, aby byli ostatní. Pokud budete aplikovat zásady, které jsme zmínili, vytvoříte prostředí, v němž se váš tým bude cítit inspirovaný, podporovaný a motivovaný. A s takovým týmem se dá dosáhnout neuvěřitelných věcí.

Jste připraveni posunout své vedení na vyšší úroveň? Chcete být lídrem, kterého budou ostatní dobrovolně následovat? Kontaktujte nás na info@sdileniznalosti.cz, rádi Vás na cestě k excelentnímu vedení podpoříme. Více informací o nabídce manažerského koučování si můžete přečíst zde.