Delegování: Nezbytná dovednost každého vedoucího týmu

Úkolů je příliš mnoho a termíny se blíží. Snažíte se na žádný úkol nezapomenout a všechno včas odevzdat. Máte pocit, že den za dnem letí neskutečnou rychlostí, a uvědomujete si, že vám už na nic jiného než práci nezbývá čas. Cítíte, že si potřebujete uvolnit ruce, že to v tomto tempu dlouho nevydržíte. Jenže jak? Jednou z možných cest je začít více využívat delegování.

Pamatujte si, že Vaším úkolem není udělat všechno sami, vaší rolí je vést tým k úspěchu. Chápeme, že svěřit úkol někomu jinému se vám vždy nepozdává. Můžete se obávat o kvalitu zpracování, bojíte se chyb, a navíc nejednou bojujete při představě, že svěříte úkol někomu jinému s vlastním egem. V tyto okamžiky si vzpomeňte, že správné delegování může vést k zisku na všech stranách. Vy získáte více času na strategickou práci a snížíte riziko svého vyhoření. Lidem ve vašem týmu dáte příležitost růst a pocit, že mohou některé záležitosti ovlivnit. Na pracovišti posílíte pocit zapojení se i atmosféru důvěry.

Delegování je dovednost a je třeba se ji naučit. Nabízíme několik strategií, jak se vyhnout typickým chybám.

5 strategií, jak delegovat

1. Vyberte správnou osobu pro daný úkol

Delegování začíná pochopením vašeho týmu. Kdo má potřebné dovednosti, kapacitu nebo zájem na tomto úkolu pracovat? Zvažte, kdo má jaké silné stránky, jaké jsou hlavní motivátory lidí v týmu a kolik úkolů už kdo z nich řeší. A všech těchto znalostí při zadávání úkolů prostě využijte – nejen pro volbu vhodné osoby, ale i pro volbu způsobu zadání a zdůraznění příslušných aspektů úkolu.

2. Stanovte jasná očekávání

Nejasné zadání a očekávání, že druhý přece ví, se vám vymstí a podepíší se na výsledcích. Definujte vždy minimálně co a kdy:
✔️ Co je cílem? Jaké výstupy jsou důležité?
✔️ Kdy to musí být hotové?

Například místo „Připravte zprávu na poradu týmu“ zkuste: „Prosím, vytvořte jednostránkový souhrn prodejních dat za poslední čtvrtletí do příští středy. Zaměřte se na trendy a klíčové poznatky. Tento materiál bude výchozí pro diskusi na čtvrteční poradě ohledně strategie pro další období.“

3. Sdílejte širší kontext

Když váš tým pochopí, proč je úkol důležitý, posílí to jeho motivaci a ochotu se angažovat. Například místo „Dokončete tuto prezentaci“ vysvětlete: „Tento materiál nám pomůže získat nový projekt, který nám pak může pomoci zajistit financování naší další činnosti.“

4. Důvěřujte svému týmu

Delegování bez důvěry je jen převlečený mikromanagement. Zajistěte, aby váš tým měl nástroje a informace potřebné k úspěchu. Pak už jen dejte svému týmu dostatečnou svobodu, aby rozhodl, jak úkol splnit. Záleží přece na výsledku, jeho kvalitě a dodržení termínu. Cestu k tomuto výsledku si tým volí už podle sebe.

🛑 Vyhněte se: Neustálému kontrolování nebo předělávání jejich práce.
✅ Udělejte: Domluvte si kontrolní body a nabídněte podporu, pokud bude potřeba. Tak zůstanete v obraze, aniž byste potlačovali kreativitu.

5. Oslavujte úspěchy

Ocenění podporuje motivaci. Když člen týmu úkol splní v potřebné kvalitě a termínu, dejte mu vědět, že jste si toho všimli, i když by šlo jen o maličkost. I jednoduché „Děkuji!“ může mít velký dopad. Vždy přiznejte týmu zásluhy na dosažení cíle, jinak ztratíte jeho důvěru.

Závěrem

Delegování není jen dovednost – je to přístup k vedení. Zaměřením na výsledky, důvěrou ve svůj tým a poskytováním správné podpory můžete vytvořit kulturu růstu a spolupráce.

Osvojení si delegování podporuje nejen produktivitu vedoucího, ale celého týmu. Pokud máte zájem tuto svou dovednost posunout na další úroveň, kontaktujte nás. Rádi s vámi budeme spolupracovat na tom, abyste se stali lídrem, který váš tým inspiruje, rozvíjí a vede k překonávání očekávání.

Prozkoumejte naši nabídku kurzů, začtětě se do našich e-booků, nebo si rovnou rezervujte nezávaznou schůzku s koučem.